Baza wiedzy


Backup systemu i danych, które są przechowywane na komputerach firmowych powinien być jednym z podstawowych narzędzi zabezpieczających firmę przed nieplanowaną utratą kluczowych danych. Choć istnieją oczywiście specjaliści, którzy potrafią odzyskać dane usunięte z systemu w niektórych przypadkach bez wykorzystania kopii zapasowej, usługa taka jest wyjątkowo droga i nie zawsze możliwa, podczas gdy prewencja w postaci tworzenia kopii zapasowej bywa zwykle niezawodna. Dlaczego warto robić backup systemu i przed jakimi niespodziewanymi wypadkami może uchronić Twoją firmową sieć komputerową?

Jak wykonać backup systemu?

Backup systemu, czyli kopia zapasowa stworzona na nośniku danych, własnych serwerach lub zewnętrznych rozwiązaniach chmurowych pozwala na zapisanie wszystkich najważniejszych danych i ustawień systemowych poza komputerami, na których się znajdują. Stworzenie takiej kopii gwarantuje, że nawet w przypadku dużej awarii komputerów czy pojawienia się wirusa możliwe będzie całkowite przeinstalowanie systemu, usunięcie złośliwego oprogramowania i odzyskanie swoich danych.

 

O wykonaniu kopii zapasowej powinni pamiętać zarówno użytkownicy komputerów prywatnych, jak i firmy korzystające z bardziej rozbudowanej sieci firmowej i sprzętów służbowych. Zgodnie z powiedzeniem „mądry Polak po szkodzie”, wiele firm przekonuje się o istocie wykonywania backupu systemu dopiero po przeżyciu poważnej awarii i utracie ważnych danych firmowych. Dostępne obecnie rozwiązania w zakresie kopii zapasowych są na tyle bezpieczne, że nie korzystanie z nich jest niemalże proszeniem się o kłopoty. Wystarczy powierzyć wykonanie kopii zapasowej w ręce specjalistów lub skorzystać ze sprawdzonego oprogramowania, które zajmie się automatycznym backupem systemu na serwery lokalne bądź do chmury.

 

aktualizacja danych

Przeprowadzaj backup regularnie

Każdy, kto doświadczył w życiu utraty ważnych danych z komputera potwierdzi, że wykonanie backupu systemu i zainstalowanie oprogramowania do regularnego tworzenia kopii zapasowych jest niezwykle ważne. Dla firm i przedsiębiorców, którzy na co dzień przepuszczają przez swoje komputery wiele wrażliwych, poufnych i niezwykle ważnych danych takie zabezpieczenie nabiera jeszcze większego znaczenia. Pamiętaj, by przeprowadzać backup regularnie i zabezpieczyć się przed przypadkowym usunięciem dokumentów lub koniecznością jego blokady po zgubieniu lub zniszczeniu komputera i dysków twardych.

 

Wykorzystanie rozwiązań chmurowych, lokalnych oraz hybrydowych pozwala na stały dostęp do przechowywanych w kopii zapasowej plików, często z dowolnego urządzenia i miejsca na świecie. Ze względu na problematyczne wciąż kwestie przekazywania danych objętych tajemnicą do firm trzecich, backup do chmury powinien być szyfrowany, przynajmniej w zakresie najbardziej sekretnych informacji – pełny backup systemu wykonujemy na nośnikach lokalnych, co zapewnia na ogół wyższy poziom poufności  i daje możliwość szybszego odzyskiwania dużego wolumenu danych. Połączenie wykonywania lokalnych kopii zapasowych i eksportowania ich w sposób zaszyfrowanych do chmury daje optymalne efekty i pewność, że Twój system będzie odpowiednio zabezpieczony na wypadek utraty danych.

 

Wybierając rozwiązanie ułatwiające przygotowanie backupów systemu upewnij się, że Twoje kopie zapasowe będą tworzone automatycznie i na bieżąco. Im częściej wykonywana będzie kopia zapasowa, tym bardziej aktualny będzie zapisany na niej obraz plików, a przecież to na ich odzyskaniu zależy nam najbardziej.

 

Dobre programy pozwalają dostosować harmonogram tworzenia backupu dla konkretnych informacji, tak aby te zmieniające się nieustannie mogły być zapisywane np. co godzinę, podczas gdy te w których nie wprowadza się zmian, raz na tydzień czy raz na miesiąc. Pamiętaj, że niektóre firmy są zobowiązane do przechowywania dokumentacji przez wiele lat – warto zaplanować haromonogram kopii zapasowej tak, by umożliwiał bieżące usuwanie zbędnych danych, dzięki czemu oszczędzasz miejsce na nośnikach danych.

 

bezpieczeństwo danych w firmie

Najczęściej spotykane przyczyny utraty danych

Mając świadomość tego jak ważne są backupy systemu komputerowego w firmie, warto wiedzieć też co tak naprawdę grozi danym przechowywanym na firmowych komputerach i serwerach. Najbardziej oczywistym powodem do regularnego wykonywania kopii zapasowych wydają się awarie – problemy z działaniem dysków twardych, błędy wirtualnych dysków, czy nieprzewidziane sytuacje losowe uszkadzające komputer mogą przyczynić się do utraty danych. Dużym ryzykiem jest też możliwość usunięcia plików z systemu lub ich nadpisanie. W obydwu przypadkach kopia zapasowa pozwoli odzyskać ostatni właściwy obraz pliku i zniwelować straty spowodowane awarią lub skasowaniem danych.

 

Kopie zapasowe systemu to także ochrona przed wirusami np. ransomware. Celowe kasowanie danych lub ich szyfrowanie przez osoby niepowołane może utrudnić odzyskanie danych. Mając backup systemu istnieje możliwość całkowitego wyczyszczenia firmowych komputerów i odzyskania plików w stanie nienaruszonym.