Baza wiedzy


Dane gromadzone przez przedsiębiorstwa są dla większości firm jedną z podstaw ich działania na rynku. W zależności od tego jakie informacje są przechowywane na serwerach firmowych, ich utrata wiąże się z ogromnymi stratami finansowymi. Nierzadko również utrudnia prawidłowe funkcjonowanie firmy, doprowadzając do bankructwa i zamknięcia działalności.

 

W ostatnim czasie aż 4 procent polskich firm straciło istotne dane znajdujące się na serwerach. Mimo nowoczesnych technologii informatycznych przedsiębiorcy nie przywiązują dużej wagi do zabezpieczeń swoich serwerów oraz zapominają o regularnym wykonywaniu kopii zapasowych. W przypadku utraty danych, to właśnie backup pozwala przywrócić ważne e-maile czy pliki z danymi osobowymi, które są niezbędne, do dalszego i bezpiecznego funkcjonowania firmy.

 

W jaki sposób małe i średnie firmy tracą dane?

Coraz więcej małych oraz średnich firm traci dane w wyniku nieprzemyślanych działań lub awarii zawodnego sprzętu komputerowego. Z pamięci serwerów i urządzeń znikają wszystkie informacje związane z prowadzeniem działalności, dane osobowe pracowników oraz klientów, a także inne ważne dokumenty, które stanowią podstawę funkcjonowania firmy. Efektem tego jest przestój pracy, a w ekstremalnych przypadkach grozi to bankructwem lub wysokimi karami finansowymi (np. ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych) za nieprawidłowo zabezpieczone dane.

 

Jak małe i średnie firmy tracą dane? Jedną z najczęstszych przyczyn utraty danych jest awaria sprzętu komputerowego. Nawet komputery najnowszej generacji mogą przestać poprawnie działać, co nierzadko wiąże się z koniecznością ich naprawy lub zupełnej ich wymiany. W badaniu zorganizowanym na zlecenie firmy One System, pracodawcy jako jedną z głównych przyczyn utraty danych podali nieroztropność pracowników oraz ataki hakerów.

 

W wielu firmach nawet mała nieuwaga pracownika może skończyć się kilkudniowym przestojem z powodu przypadkowego usunięcia dokumentu lub nawet samodzielnego zmieniania ustawień na komputerach służbowych. Współcześnie prawdopodobne są również ataki hakerów, którzy w celu pozyskania informacji dla własnej korzyści majątkowej, włamują się na serwery firmowe, pobierając i usuwając dane. Dlatego tak istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim istotnym informacjom znajdujących się na serwerach komputerowych oraz tworzenie kopii zapasowych.

 

Z czym wiąże się utrata danych?

Współcześnie utrata danych z komputerów firmowych może doprowadzić do problemów z organizacją pracy, a nawet jej zupełnego zaprzestania. Przedsiębiorcy, którzy utracili dane osobowe swoich pracowników oraz klientów, mogą również ponieść poważne konsekwencje prawne oraz finansowe, związane z brakiem wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń – zgodnie z wymogami rozporządzenia RODO.

 

Pomimo tego, że większość właścicieli firm zdaje sobie sprawę z zagrożenia płynącego z utraty danych, nie podejmują odpowiednich kroków, aby to ryzyko zminimalizować. Ledwie ponad połowa przedsiębiorców zabezpiecza swoje firmowe sprzęty programami antywirusowymi, a jeszcze mniej wykonuje regularne kopie zapasowe systemu.

 

W jaki sposób zapobiegać utracie danych?

Utracie danych można zapobiegać. Ważne, aby podjąć się tego działania jeszcze przed wystąpieniem awarii komputerowej lub np. nieprzyjemnej sytuacji związanej z usunięciem danych przez wirusa. Profesjonaliści zalecają, aby regularnie wykonywać kopie danych znajdujących się na urządzeniach firmowych.

 

Istotne jest również miejsce przechowywania tych informacji, które powinno być bezpieczne, bez dostępu do niego osób niepowołanych. Współczesne programy informatyczne pozwalają na automatyczne wykonywanie backupów po każdej zmianie dokumentu przez użytkownika, czy nawet co 5 minut.

 

Profesjonalna firma w prewencji ochrony danych

Prowadząc własną małą lub średnią firmę warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie danych na swoich firmowych komputerach. W wyniku awarii sprzętu, błędu człowieka czy ingerencji osób trzecich można stracić cenne informacje, które zaważą na jakości i sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przestoje związane z utratą danych generują ogromne koszty, które są znacznie wyższe niż prewencyjne działanie ochronne. Warto zatem podjąć kroki, pozwalające na maksymalne zabezpieczenie istotnych plików.

 

Pomoc profesjonalnej firmy zajmującej się bezpieczeństwem informacji może w tym pomóc. Specjaliści nie tylko zajmą się sprawdzeniem zabezpieczeń teleinformatycznych firmy, ale również zaproponują konkretne działania, dzięki którym dane będą bezpieczne. Z pewnością polecą również program, ułatwiający wykonywanie kopii zapasowych systemu.